Jednostka samorządu terytorialnego może kontrolować prawidłowość pobrania i wykorzystania dotacji oświatowej udzielonej w trybie ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (dalej ufzo). Podstawą przeprowadzenia kontroli jest art. 36 ust. 1 ufzo, zgodnie z którym: Organ dotujący, o którym mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32, może kontrolować prawidłowość pobrania i wykorzystania dotacji udzielonych zgodnie z art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32.
W toku mojej praktyki zawodowej, niejednokrotnie spotkałem się z pytaniem czy organ dotujący może wszcząć postępowanie administracyjne bez uprzedniego przeprowadzenia kontroli, o której mowa w art. 36 ufzo. Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Tak, organ dotujący może wszcząć postępowanie administracyjne bez konieczności uprzedniego przeprowadzenia kontroli. Powyższy pogląd potwierdziły liczne orzeczenia sądów administracyjnych gdzie wskazano, iż kontrola jest prawem a nie obowiązkiem organu dotującego. Postępowanie administracyjne jest autonomiczne wobec kontroli i w żaden sposób nie uwarunkowane jej ustaleniami. Akta kontroli są zaliczane jedynie do materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie, ale organ jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i załatwić sprawę, a nie tylko poprzestać na tymże zaliczeniu. Pogląd powyższy znajduje swoje potwierdzenie w poniższych orzeczeniach sądów administracyjnych: WSA w Szczecinie z dnia 15.09.2017 (sygn.: I SA/Sz 1154/16), WSA w Gliwicach z dnia 21.12.2021 (sygn.: III SA/Gl 646/21), WSA w Łodzi z dnia 30.11.2021 (sygn.: I SA/Łd 876/21), WSA w Łodzi (sygn.: I SA/Łd 116/22).