Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (dalej ufzo): Organ dotujący, o którym mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32, może kontrolować prawidłowość pobrania i wykorzystania dotacji udzielonych zgodnie z art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32. W dalszej części tegoż przepisu wskazano uprawnienia osób przeprowadzających kontrolę, obowiązki podmiotu kontrolowanego oraz umocowanie do przetwarzania danych osobowych. W związku z tym należy postawić pytanie czy kontrolę prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji oświatowej może przeprowadzić osoba nie będąca pracownikiem jednostki urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, np.: urząd gminy, starostwo.
Odpowiedzi na to pytanie udzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. W wyroku z dnia 10 lipca 2024 r. (sygn.: V SA/Wa 1514/23) Sąd stwierdził co następuje: Nie narusza również reguł postępowania dowodowego zlecenie przez Starostę […] przeprowadzenia kontroli przez osobę nie będącą pracownikiem Starostwa. W aktach sprawy znajduje się zarówno umowa, jak też upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, wystawione przez Starostę […], co czyni dokument w postaci protokołu kontroli w pełni legalnym. Innymi słowy odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca. Jednostka samorządu terytorialnego może zlecić przeprowadzenie kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji oświatowej, o której mowa w art. 36 ust. 1 ufzo podmiotowi zewnętrznemu.